dinsdag 3 februari 2015

Afghaans smullen in Tilburg!

Hoofdgerecht(en)

Typisch Afghaans eten? Ik wist niet wat ik me daarbij voor moest stellen. Maar dat het lekker moest zijn, wist ik wel. Ik ben gek op buitenlands eten en ook op uiteten gaan... De combinatie van die twee is dus goud waard!




Een jaar lang fietste ik heen en weer op de Tilburgse Besterdring en mijn oog bleef altijd vallen op het Afghaanse restaurant Sarban. Maar ooit naar binnen stappen? Ho maar. Als ik uiteten ging, vergat ik natuurlijk weer dat het bestond.. Óf mijn sushi-verslaving overwon weer eens! Maar dankzij mijn oude buuf heb ik eindelijk Sarban ontdekt. Het was verrukkelijk en ook echt leuk! De eigenaar is mega vriendelijk en neemt de tijd om je alles te vertellen over het eten en tradities. Omdat alles lekker leek op de kaart hebben we ons laten verrassen door de chef. Zoals je op de foto's ziet kwamen we absoluut niets te kort. Allemaal heerlijke gerechtjes! Twee soorten Afghaanse rijst, kip, kikkererwten, spinazie, stoofpotje, gehaktballetjes, gevuld deeg, wortel, noem maar op! En dan heb ik het nog niet over de toetjes gehad... Vijgenijs is goddelijk!

Ga erheen met heel veel honger en neem lekker uitgebreid de tijd! Genieten zul je.

Voorgerecht(en)

Toetje

Als extraatje heb ik speciaal voor jullie het recept opgezocht van de extreem lekkere rijst die we er als bijgerecht bij kregen.

Qabeli Palauw (bruine rijst) met wortel, rozijnen, pistache en amandel (4 personen)

Ingredienten:
- 500 g Basmati rijst
- 2,5 dl water
- 0,75 dl zonnebloemolie
- 2 kleine el Kardemom
- 1 el Garam masala
- 2 kippenbouillonblokjes
- 1 el bruine suiker
- 1,5 el suiker
- 100 g rozijnen
- 2 grote wortels
- 50 g geschaafde amandelen
- 1 kopje gepelde pistachenoten

Bereiding:

Spoel de Basmati rijst met lauw tot warm water tot het water helder wordt. Week de rijst voor minimaal 30 minuten. Was en schil de wortels en snijd ze (of rasp ze) in dunne reepjes. Was ook de rozijnen. Verhit 0,25 dl olie in een pan en bak de wortels op zacht vuur totdat ze wat zachter zijn. Doe dan de rozijnen erbij. Voeg 1 el water toe en laat het gaar stomen. Bestrooi daarna de wortels en rozijnen met de 1,5 el suiker. Besprenkel het daarna 1 tl kardemom en doe het in folie, later voegen we het toe aan de rijst. Breng 1,7 l water aan de kook. Zodra het kookt neem je 0,50 dl apart in een kom en voeg je de bruine suiker en kippenbouillon toe. Voeg daarna de rijst toe aan het kokend water in de pan en laat het 3 tot 5 minuten koken (kooktijden variëren voor bepaalde soorten rijst en de tijd dat het geweekt is). Zorg ervoor dat je de rijst om de paar minuten controleert, zodat het niet te gaar wordt. Als je de rijst in dit stadum te lang laat koken, gaan de korrels aan elkaar kleven. Om te testen of het goed is, neem je een korrel tussen je duim en wijsvinger. Als het breekt haal je de rijst van het vuur! Laat de rijst uitlekken en doe het terug in de pan. Verdeel de overige zonnebloemolie over de rijst en giet een beetje van het 'suikerwater' over de rijst. Strooi er de Garam Masala op en roer voorzichtig door. Maak er in de pan een soort piramidevormige van en 'boor' er wat gaten in. Doe de deksel op de ban en laat het 3 minuten op het vuur staan (als de rijst precies goed is hoor je getik in de pan). Als laatste voeg je de kardemom en het wortelmengsel toe. Leg een theedoek tussen de deksel en de pan om te voorkomen dat de stoom ontsnapt. Laat het nog op een klein pitje stomen voor 10 á 15 minuten. Als laatste pistachenoten en amandelen eroverheen en klaar is Kees, euh Kim!

Tadaaa, de lekkerste rijst op aarde is nu klaar! Het klinkt allemaal wat ingewikkeld, maar het valt wel mee en het is het absoluut waard. Heel lekker met kikkererwten, spinazie, stoofpotjes en vast nog heel veel meer. Smakelijk!


Voor meer informatie check even: http://www.sarban.nl/index.html. Ben je er ook geweest? Laat me weten wat je er van vond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert! Ben benieuwd :)