donderdag 8 januari 2015

Superhealthy Saotosoeppie!


Ik zit vol! Bomvol! En dat van een soepje... Maar niet zo maar eentje! Ik heb vandaag de Saotosoep gemaakt uit het kookboek 'Powerfood' van Rens Kroes. Absoluut een aanrader! Ik ben gek sowieso gek op maaltijdsoepen, ze zijn super lekker en ik voel me dan gezond zijn. Ik maak zelf heel vaak soepen vol verse groenten, dat vult enorm en is hartstikke goed voor je. Zo ook deze Saotosoep! Een van oorsprong Javaans gerecht, maar vooral bekend uit de Surinaamse keuken. De bereidingstijd is ietsje langer dan andere soepjes. Je moet er even een ruim uurtje voor uittrekken, maar dan heb je ook wat.




Ingrediënten (4 personen):

- 3 Kipfilets (biologisch)
- 2 Liter water
- 1 Ui
- 4 Teentjes knoflook
- 1 Groentebouillonblokje
- 2 Kippenbouillonblokjes
- 2 Laurierblaadjes
- 1 EL zoete ketjap
- 1 TL laos
- 1/2 TL gemberpoeder
- Zeezout en zwarte peper
- 80 Gram basmatirijst
- 4 Hardgekookte eieren
- 1/2 Bakje taugé
- 1 TL gedroogde peterselie
- Sambal, optioneel

Bereiding:

Doe de kipfilets in een soeppan en giet het water erbij. Snijd de ui grof, knijp de knoflookteentjes uit en voeg dit in de pan. Daarna mogen ook de bouillonblokjes, laurierblaadjes, ketjap, laos en het gemberpoeder erbij. Naar smaak nog wat peper en zout. Breng het geheel aan de kook. Zet het vuur op een laag pitje zodra het kookt en laat het minimaal een uur staan met de deksel op de pan. Kook ondertussen de rijst en de eieren. Haal na een uur de kipfilets uit de pan en pluk ze met twee vorken in stukjes. Leg in het midden van een soepbord een beetje rijst en drapeer hierover de taugé en de kip. Giet de soep erover. Snijd de eitjes in vieren en leg ze op de rand van het bord. Bestrooi met zwarte peper en gedroogde peterselie. Eventueel nog wat sambal als je van lekker pittig houdt. Helaas was de zwarte peper en gedroogde peterselie op. Ik heb verse peterselie gepakt, dat was ook lekker.

Smakelijk! Vonden jullie het net zo lekker als ik?

x Kim Elisa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert! Ben benieuwd :)