maandag 6 april 2015

Gezond snoepen van appelcake!


Vrolijk Pasen ya'll! Ondanks ik bomvol zit van een mega paasbrunch, kreeg ik toch even zin om te bakken. Want bij Pasen hoort zoetigheid, vind ik. Oké, niet alleen met Pasen. Eigenlijk is het altijd tijd voor zoetigheid; bij het ontbijt, als tussendoortje met een kop thee of als toetje... En weet je wat? Dat is helemaal niet erg. Snoep er op los! Maar dan wel van dit lekker ding natuurlijk; gezonde appelcake!

Ik zie zo vaak recepten voorbij komen met amandelmeel, dus ik kon niet achterblijven en vond dat ik daar ook eens mee moest experimenteren. Na wat grondig speurwerk op Google heb ik de nodige inspiratie opgedaan en heb ik zelf een lekker en vooral makkelijk recept gecreëerd, al zeg ik het zelf... A piece of cake!

Appelcake met honing en noten

Ingrediënten:

- 100 g amandelpoeder (kan ook met 200 g amandelpoeder, zonder speltmeel)
- 100 g speltmeel
- 100 g honing
- 1,5 el agave siroop
- 50 g kokosolie
- 4 eieren
- 2 tl baking soda
- 1 appel
- flinke hand ongezouten noten
- kaneel
- koek & speculaas kruiden
- snufje zeezout

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 160 graden. Meng de eieren, honing, agave siroop en kokosolie tot een glad geheel. Mix in een andere kom rustig het amandelpoeder, speltmeel en de baking soda. Voeg een snufje zeezout toe en naar smaak wat kaneel en koek & speculaaskruiden. Ik hou er erg van, dus ik mik er flink wat van in. Voeg vervolgens het meel- en eiermengsel samen en doe er een flinke hand ongezouten noten doorheen. Snij de appel (geschild of ongeschild) in dunne plakjes. Doe het geheel in een ingevette cakevorm en druk de appelschijfjes licht in de cake. 50/60 minuutjes in de oven en smullen maar! Ik vind het echt verslavend lekker, ben benieuwd naar jullie mening.

x Kim Elisa



1 opmerking:

Leuk dat je reageert! Ben benieuwd :)